Vacature overzicht

Manager Trade Marketing- 36 uur

18 November 2021

Manager Trade Marketing

Wij zoeken een ambitieuze en enthousiaste Manager Trade Marketing die tot het uiterste gaat om van onze klanten echte fans te maken. Samen met Sales kom je met messcherpe analyses en overtuigende argumenten waarbij je bijdraagt aan de groei van de kaascategorie in de Nederlandse supermarkt. Je geeft daarbij leiding aan een Trade Marketeer en bent onderdeel van het Business Team Nederland.

 

De functie

Deze ondernemende Manager Trade Marketing (MTM) denkt volledig vanuit het belang van de shopper, de categorie en de rol die A-merken daarbinnen spelen. Vanuit data-, klant- en shopper analyses draagt de MTM relevante nieuwe oplossingen en ideeën voor groei aan, zowel extern als intern.

 

De MTM zorgt ervoor dat, in het veranderde retail landschap, Westland steeds weer de go-to categorie adviseur is en blijft. Door te investeren in relevant onderzoek én marktdata grondig te analyseren zorgt de MTM voor vernieuwende en relevante inzichten op shopper- en categorieniveau. De MTM ontwikkelt deze inzichten samen met de Trade Marketeer naar een categorie- en schapvisie en weet klanten van Westland hiervan te overtuigen. Je draagt hiermee bij aan de groei van de kaas categorie. Daarnaast levert de MTM essentiële input voor de merk en innovatie strategie voor de Nederlandse markt en werk je actief mee aan de ontwikkeling van de Nederlandse accountplannen. De Trade Marketeer, waaraan je leiding geeft, doet dit voor de Duitse markt.

De MTM is verantwoordelijk voor:

  • Strategisch categorie advies aan de grootste retail klanten in Nederland (AH en Jumbo) geven
  • Lid van het Business Team Nederland die verantwoordelijk is voor het opstellen van het Commerciële Jaarplan Nederland en het evalueren en bijsturen hiervan om gestelde doelen te halen
  • Visie op Trade Marketing bij Westland Kaas ontwikkelen
  • Leiding geven aan Trade Marketeer die verantwoordelijk is voor strategisch categorie advies aan verschillende retail klanten in Nederland en het Duitse commerciële team (Sales en Marketing) ondersteunt met data, analyses en accountplannen.
  • Bijdrage vanuit Trade Marketing voor verschillende interne commerciële projectgroepen
  • Budgettair verantwoordelijk voor de Trade Marketing budgetten.

Je rapporteert aan de Sales Director.

Taken in hoofdlijnen

  • Het verstevigen en uitbouwen van sterke relaties met retailers aan de hand van categorie-analyses en schap adviezen.
  • Interne en externe vertaling van data en consumenten inzichten naar concrete, commerciële en creatieve categorie adviezen.
  • Vertaling van marktinzichten naar ijzersterke verkoopargumentatie voor o.a. introducties en activaties.
  • Het opstellen en aanscherpen van markt en shopper onderzoek, onder andere in samenwerking met externe organisaties.
  • Pro actieve signalering van trends en ontwikkelingen in het food en food service kanaal en bij retailers specifiek. Dit door middel van het uitvoeren van marktanalyses, klantgesprekken, winkel en beursbezoeken en publicaties in de media.
  • Actieve zelfstandige deelname aan interne commerciële projectgroepen. Je neemt daarbij verantwoordelijkheid voor het Trade Marketing standpunt.
  • Je geeft leiding aan de Trade Marketeer
  • Je bent lid van het Business Team Nederland (Marketing, Sales, Trade Marketing, Finance&Control) welke op regelmatige basis bij elkaar komt en verantwoordelijk is voor het opstellen, evalueren en bijsturen van het Commerciële Jaarplan Nederland

Het profiel

Jij bent een inspirerende relatiebouwer die op basis van categorie kennis en overtuigende argumenten het vertrouwen krijgt van de grootste klanten van Westland. Je hebt een creatief brein waarmee je shopgedrag weet te sturen en te beinvloeden. Daarnaast beschik je over:

  • Een afgeronde academische of commerciële HBO opleiding
  • Minimaal 6 jaar relevante ervaring binnen de FMCG of retail
  • Sterke affiniteit met A-merken in food
  • Creativiteit in combinatie met sterke analytische vaardigheden
  • Overtuigingskracht
  • Ondernemend, onderzoekend en nieuwsgierig
  • Een flinke dosis positiviteit en de absolute wil om te winnen
  • In staat om de verschillende stake holders te managen
  • Excellente kennis van MS Office
  • Het goed spreken van Duits en Engels is een pré

Interesse?

Ben je geïnteresseerd? Solliciteer dan via www.brightsearch.nl. Voor meer informatie kun je terecht bij Monique Labega, telefonisch bereikbaar op 06 20 87 39 36. Uitgebreide informatie over de organisatie is te vinden op https://www.westlandkaas.nl/. Westland Kaas heeft de werving en selectie voor de vacature Manager Trademarketing exclusief uitbesteed aan Bright executive search.